Publicatie door Spoony
Spoony maakt van groenten eten een feestje voor kinderen.
85% van de kinderen in de basisschoolleeftijd eet véél te weinig groenten.
1 op de 7 kinderen heeft overgewicht of obesitas. Stuk voor stuk gaan zij een toekomst tegemoet met verhoogd risico op diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en heel veel psychisch leed.
De belangrijkste reden is een ongezond voedingspatroon. En dat voedingspatroon wordt grotendeels in de kinderjaren bepaald. Bepaald – én verziekt. Want de voedingsindustrie is ijzersterk in het verleiden van kinderen om nóg meer snoep, koek en chips te eten.
Maar hier ligt ook een kans!
Laten we al die kennis over het verleiden van kinderen om eten te willen hebben inzetten, om ze met plezier méér groenten te laten eten.
Spelenderwijs op weg naar een gezond voedingspatroon
Dat is wat Spoony – een merk van Madaga Spoony kindervoeding - doet: wij maken van groenten eten een feestje. Door lekkere producten – bomvol groenten - te combineren met kleurrijke verpakkingen; onze groenteheld Spoony; vrolijke eetspelletjes en door kinderen actief te betrekken bij het klaarmaken van gezonde gerechten.
Daarnaast organiseren we programma’s waarin we onderzoek en educatie combineren met heel veel vrolijke groentepret. Dit doen wij al enkele jaren met succes in buitenschoolse opvang en retail.
- In retail gaan we voor gemak. Zoals met onze kindersoepen ‘to go’, de groente variant van het razend populaire knijpfruit. Alles bomvol groenten en met een zoutpercentage onder de 0,5 gram per 100 ml.
- Een ander voorbeeld is onze Spelletjes Pasta, een linzenpasta die door de vormpjes en het bingo-spel een supergezonde kinder-hit is en daarmee een ijzer- en vezelrijk alternatief voor gewone pasta.
- Met onze doe-het-zelf pakketten maken kinderen met evenveel plezier verrassende groenten tussendoortjes, die ze met een vrolijk eetspelletje opeten.
Naast het feit dat kinderen hierdoor allerlei groenten eten en ontdekken, leren ze ook heel veel. Ze snijden de courgette; fruiten een uitje; bakken met wortels of courgette of ontdekken dat er veel meer lekkere rauwkost is dan alleen komkommer en snoeptomaat.
Wetenschappelijk onderbouwd
Onze producten sloegen zo goed aan, dat we 2 jaar geleden samen met Jong Leren Eten hieromheen een programma hebben opgetuigd: de Gezonde Smikkelweken. Twee jaar later is dit het grootste groenten inspiratie programma voor kinderen in Nederland. Afgelopen jaar hebben we op 600 buitenschoolse opvang locaties met 50.000 kinderen een zomer lang met groenten gekookt, gebakken, geproefd en gespeeld. Dit jaar groeien we door naar 90.000 kinderen en 1.000 bso’s en werken we samen met Jong Leren Eten, het Voedingscentrum, JOGG en vele anders organisaties om zoveel mogelijk kinderen, verzorgers én ouders te inspireren.
Dat onze aanpak werkt hebben we afgelopen zomer ook kunnen vaststellen door wetenschappelijk, onafhankelijk onderzoek. Het Louis Bolk Instituut heeft recent een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat onze vrolijke, actie-gerichte activiteiten aanslaan: bij kinderen, bij pedagogische medewerkers op de kinderopvang én bij ouders.
Download hier het onderzoek naar de Gezonde Smikkelweken 2022.
Voor professionals
We werken samen met pedagogisch medewerkers van bso’s, diëtisten en diverse instanties zoals het Voedingscentrum. Professionals kunnen contact met ons opnemen via onze website.
Onze missie
Spoony wil kinderen een gezond voedingspatroon geven, waarin groenten een hoofdrol spelen. Dit doet Spoony door van groenten eten een feestje te maken. Met super lekkere producten, bomvol groenten én pret voor de bso, thuis en onderweg.
Over Spoony
Spoony is 6 jaar geleden opgericht door Phaedra Mensen. Zij zag hoe haar eigen kinderen dagelijks verleid werden om juist voor ongezond te kiezen. Ze vond het tijd voor een merk waarmee kinderen spelenderwijs van groenten leren houden.
Bij Spoony staat gezondheid voorop, maar ook duurzaamheid is een belangrijke pijler. Zo werken wij primair met groenten van Nederlandse bodem en zoeken wij altijd naar de meest duurzame oplossing – op het gebied van productie, verpakking en logistiek.
Sinds oktober 2022 is Spoony onderdeel van Madaga Spoony kindervoeding. Samen zijn deze 2 merken marktleider op het gebied van gezonde voeding op de kinderopvang. Beide merken combineren gezonde voeding met educatie, zodat een hele generatie een gezond voedingspatroon ontwikkelt en verliefd wordt op écht eten.
Meer informatie over Spoony: